Hartstichting en KNVB trappen af voor hartgezonde jeugd

03/04/2017

De Hartstichting en KNVB starten een meerjarige samenwerking. Het doel is om beweging en sportplezier te stimuleren en gezonde, rookvrije sportterreinen te realiseren in Nederland. Om deze samenwerking te vieren, speelden de Hartstichting en KNVB samen met kinderen van FC Abcoude ‘een openingswedstrijd’. De eerste grote gezamenlijke activiteit vindt al deze zomer plaats. Dan brengen de KNVB en de Hartstichting de Nederlandse jeugd massaal in beweging met de campagne ‘Speel je Fit’.

“De Hartstichting zet zich al jaren in voor een hartgezonde jeugd. Deze ambitie delen wij met KNVB en als partners kunnen we samen echt impact maken” licht David Verschoor, manager Publiek, Donateurs en Vrijwilligers de samenwerking toe. “De komende jaren gaan we ons inzetten om beweging en sportplezier onder kinderen te vergroten. Daarnaast gaan we werken aan een gezonde sportomgeving zonder negatieve verleidingen.”

Gezonde start
Eén op de zeven kinderen onder de 13 jaar in Nederland heeft overgewicht. Te veel en of ongezond eten gecombineerd met te weinig bewegen leidt tot overgewicht. Het maken van gezonde keuzes op jonge leeftijd is de beste voorbereiding op een gezonde leefstijl als volwassene. Zo lopen kinderen later minder risico op het krijgen van hart- en vaatziekten en andere aandoeningen.

Jean-Paul Decossaux, Commercieel Directeur KNVB:
“Samen met de Hartstichting gaan we ons de komende tijd inzetten om nog meer kinderen op een gezonde manier te laten bewegen. Bewegen, en dus voetbal, is natuurlijk al gezond, maar samen met de Hartstichting willen we meer.  We willen op en om het voetbalveld een gezonde leefstijl stimuleren. Naast dat we de jeugd meer willen laten bewegen zetten we ons ook in voor een gezondere en rookvrije sportomgeving. Gezamenlijk gaan we verenigingen helpen om het sportpark rookvrij te maken. Als voetbalbond zijn we blij dat we de handen ineen hebben geslagen met de Hartstichting.”

De samenwerking
De samenwerking heeft betrekking op meerdere thema’s: het stimuleren van bewegen en een gezonde, rookvrije sportomgeving.

Dit komt tot uiting in de volgende punten:

  1. Speel je Fit Campagne
    De eerste activiteit die voortvloeit uit deze samenwerking, is de campagne ‘Speel je Fit’ rondom het EK Vrouwen voetbaltoernooi in Nederland deze zomer. De Speel je Fit campagne draait om een aantal oefeningen met een bal die kinderen thuis kunnen doen. De OranjeLeeuwinnen, Eredivisie voetballers en bekende Nederlanders spelen hier een grote rol in. Middels YouTube video’s laten zij zien hoe de oefeningen gedaan moeten worden. Daarnaast gaat er een Speel je Fit Tour langs op basisscholen en Fanzones in de speelsteden van het EK Vrouwen.
  2. Totally Fit Kidz
    KNVB en de Hartstichting zijn dit jaar samen afzender van de tv-serie ‘Totally Fit Kidz’ dat voor het derde seizoen op RTL Telekids wordt uitgezonden. In dit vrolijke programma worden kinderen en ouders geïnspireerd en geënthousiasmeerd over gezonde tussendoortjes en traktaties voor op school en op de sportclub en maken ze kennis met nieuwe sporten. Ook krijgen ze tips van topsporters om zelf coole moves te leren.
  3. Gezonde, rookvrije sportomgeving
    KNVB wordt partner van het Hartstichting-programma Rookvrije Sport. De KNVB onderstreept het belang van een rookvrije generatie en zal samen met de Hartstichting voetbalverenigingen gaan stimuleren en ondersteunen om het sportpark rookvrij te maken. Tevens draagt de Hartstichting als kennispartner bij aan de ontwikkeling van programma’s voor een gezondere voetbalkantine.

Speciale aanvoerdersband door Nederland
In het kader van de samenwerking tussen de Hartstichting en de KNVB gaat de komende weken een speciale aanvoerdersband door het land om aandacht te vragen voor het belang van bewegen. Gezamenlijk willen we zoveel mogelijk meters maken tot de Speel je Fit campagne. De eerste aanvoerder is Erben Wennemars. Andere bekende aanvoerders zijn Minke Booij, Ramon Beuk, Nathan Rutjes en John Williams.

Bron: Hartstichting