Sponsoring

Goede doelen worden gesponsord door zowel particulieren als bedrijven. Zo ben je sponsor van een goeddoel als je deelneemt aan een loopwedstrijd of een fietstocht en geld voor ze inzamelt. Bedrijven en hun medewerkers sponsoren vaak voor langere termijn en verbinden hun naam met het goede doel als vorm van maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Particulieren

Particulieren kunnen een goed doel steunen met een sponsoractie. Ze laten zich dan door vrienden en bekenden sponsoren, bijvoorbeeld voor een bijzondere sportprestatie zoals een marathon of een fiets- of wandeltocht een bekende berg op. Goede doelen informeren hierover meestal op websites over de deelnemers en de hoogte van hun sponsoring.

Bedrijven

Bedrijven sponsoren veelal goededoelen als onderdeel van maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO-beleid). Maatschappelijk verantwoord ondernemen is een steeds belangrijker onderdeel van de strategie van veel bedrijven.

Als partner van een goed doel kan men maatschappelijke en zakelijke doelen op een mooie manier met elkaar verbinden. Tegelijkertijd creëert het positieve energie en meer bedrijfsbetrokkenheid bij hun medewerkers.

Deze vorm van sponsoring is de laatste jaren veranderd. Het gaat niet meer (alleen) om een donatie van het bedrijf aan het goede doel in ruil voor bekendheid en een positief imago, maar om samenwerking. Wanneer een goed doel en een bedrijf samenwerken moeten ze bij elkaar passen. Het goede doel wil iets verbeteren in de samenleving en een bedrijf wil maatschappelijk verantwoord ondernemen. Daarin kunnen ze elkaar vinden, als partners en niet alleen als geldverstrekker en -ontvanger.