Beter Leven opnieuw grootste en snelst groeiende keurmerk
Supermarkten hebben in 2017 voor een recordbedrag van 1,5 miljard euro aan producten verkocht met het Beter Leven keurmerk. In 2016 was dat nog ruim één miljard. Dit blijkt uit gegevens van onderzoeksbureau IRI, waar onder andere de NOS en het Algemeen Dagblad over berichten. Het Beter Leven Keurmerk staat voor een goed leven van de dieren, een respectvolle behandeling en een eerlijke prijs voor de boer of veehouder.
Aantal dieren meest relevant
Supermarkten Aldi en Lidl doen niet mee aan het onderzoek, waardoor je ervan uit kunt gaan dat de werkelijke cijfers nog mooier zijn. Het Beter Leven keurmerk blijft het grootste keurmerk en groeit ook nog eens het snelst van alle ‘duurzame’ keurmerken. Dat is volgens de Dierenbescherming geweldig, maar het gaat uiteindelijk om de aantallen dieren die hiervan profiteren. In oktober meldde de Dierenbescherming dat dit ruim 31 miljoen per jaar zijn.
Betekenis in de praktijk
De omzetcijfers van IRI maken duidelijk dat er niet alleen steeds meer vers vlees of eieren met het Beter Leven keurmerk worden verkocht, maar dat er ook steeds meer samengestelde producten zoals soepen of pizza met Beter Leven-vlees in de schappen liggen. Maar vooral diervriendelijker geproduceerde vleeswaren, dáár zit momenteel de winst. Hierdoor wordt veel meer van een diervriendelijker gehouden dier gebruikt en krijgt de boer een eerlijker prijs. En dat leidt ertoe dat steeds meer boeren zouden kunnen omschakelen naar een Beter Leven-productie.
Gestegen omzet hoger dan aantal dieren
“Wat je dus nu ziet gebeuren is dat de omzet sneller stijgt dan het aantal dieren dat diervriendelijker wordt gehouden omdat er meer van een dier wordt verkocht. Voorheen verdween bijvoorbeeld de ham in het reguliere circuit, nu hebben we er met elkaar voor gezorgd dat we door strenge controles zorgen dat die ham afkomstig is van diervriendelijker productie,” aldus Marijke de Jong-Timmerman, programmamanager Beter Leven keurmerk bij de Dierenbescherming. "Dit vereist de nodige aanpassingen in de organisatie van het productieproces."
Keuze aan de consument
Er liggen dus steeds meer vleeswaren in de supermarkten met het Beter Leven keurmerk. Ham met één ster, maar ook met drie sterren. De keuze is aan de consument. Dat leidt tot recordomzetten, maar langzaam maar zeker ook tot een veehouderij die rekening houdt met de natuurlijke behoeften van dieren. O
Bron: Dierenbescherming