Campagne ‘spierziekten spelen met je leven’
Vanaf september is het Prinses Beatrix Spierfonds een campagne gestart om de ernst van spierziekten onder de aandacht te brengen van een breed publiek. Zodat er meer begrip komt, meer aandacht en uiteindelijk ook meer geld voor wetenschappelijk onderzoek naar de behandeling van alle spierziekten.
Meer aandacht en begrip
Communicatiemanager van het fonds Sonja van der Velden legt uit: “Uit onderzoek weten we dat spierziekten vrij onbekend zijn onder het brede publiek. Voor wie nog nooit in aanraking is gekomen met een spierziekte is het moeilijk voor te stellen hoe heftig het kan zijn. Wij vinden het één van onze taken als fonds om daar verandering in te brengen. Als mensen bekender zijn met het bestaan en de impact van spierziekten zullen ze meer begrip hebben voor de mensen die er wél dagelijks mee te maken hebben. Bovendien kunnen we ze dan makkelijker vragen ons te helpen bij de strijd ertegen. Want geld inzamelen voor wetenschappelijk onderzoek blijft natuurlijk onze hoofdtaak”.
De campagne die hiervoor is ontwikkeld heeft het thema ‘spierziekten spelen met je leven’ en zal meerdere jaren gaan lopen. Het thema wordt dan ook op verschillende manieren ingevuld. Bijvoorbeeld met een serie krachtige portretten waarin mensen met een spierziekte, hun familie en een onderzoeker vertellen hoe zij de onzekerheid, zorg en hoop beleven die allemaal bij spierziekten horen. Op youtube kan je de portretten bekijken.
Pippa
Een andere hoofdrol is weggelegd voor een heel bijzonder meisje. Geen echte maar een 3D-animatie die symbool moet gaan staan voor de ernst van spierziekten. Dat symbool is Pippa. Pippa is een drukpoppetje, zo’n houten figuurtje dat met elastiekjes bij elkaar gehouden wordt en door de spanning op het elastiek kan bewegen. Als de rek uit het elastiek is, verslapt het poppetje. Het kan niet meer bewegen, niet meer zelf staan en uiteindelijk kan het niets meer. Net als bij een spierziekte.