Gezondheidsfondsen en jongeren lanceren samen community 2K40

Samen met bekende en (nu nog) onbekende makers lanceren twintig gezondheidsfondsen op 20 oktober een community met de naam ‘2K40’. Deze community, gecreëerd voor en door jongeren, is onderdeel van het meerjarenprogramma ‘De Gezonde Generatie’ dat er de komende twintig jaar voor moet gaan zorgen dat de Nederlandse jeugd de gezondste van de wereld wordt, zowel fysiek als sociaal en mentaal.

De community wordt gelanceerd met een film waarin alle jongeren van Nederland worden opgeroepen om hun ideeën voor een gezonder leven te delen met #2K40. De film start met de stem van zangeres Naaz (22): ‘Als het zo doorgaat, is meer dan de helft van de Nederlanders chronisch ziek over 20 jaar… dat wil ik niet.’

Jongeren willen meer aandacht voor gezonder leven

De omgeving speelt een belangrijke rol en kan jongeren helpen en stimuleren om gezond te leven om zo het beste uit zichzelf te halen. Toch ervaren jongeren nu regelmatig het tegenovergestelde. Uit onderzoek van MarketResponse, onder zowel jongeren (12-18 jaar) als volwassenen (18+), blijkt dat jongeren het belangrijk vinden om gezonder te eten en drinken. Er mag volgens hen ook meer aandacht komen voor het voorkomen van pesten en daarnaast vinden jongeren het belangrijker dan volwassenen dat de samenleving rookvrij wordt gemaakt en dat er harder wordt opgetreden tegen drugs. Kortom, jongeren willen op een aantal punten meer aandacht voor gezonder leven. Via 2K40 kunnen jongeren hun stem laten horen en aandacht vragen voor dat wat ze zelf belangrijk vinden.

Bekende gezichten

In de oproepfilm zien we bekende en onbekende gezichten, onder wie artiesten Delany en Naaz en YouTuber Govert Sweep, die hun ervaringen, dromen en ambities uitspreken. Ze willen social media en de community 2K40 inzetten om samen een gezonder leven en een gezondere wereld te creëren. Ze roepen andere jongeren op om ook mee te bouwen en ideeën te delen.

“Fysieke gezondheid is zo belangrijk. Ik merk zelf altijd wanneer ik lekker sport, goed opsta en lekker voor mezelf zorg, dat ik mij ook zo veel beter in mijn hoofd voel, met nieuwe ideeën kom, gelukkig ben, fit ben.” Aldus Govert (22). Zijn boodschap: “Wij kunnen dit! Jij kan dit, en doe het niet voor mij, doe het niet voor je ouders, maar doe het voor jezelf!”

Door met elkaar te praten, kunnen we veel verder komen

Elke (20), wereldkampioen rolstoelschermen bij de jeugd en één van de gezichten in de campagne, legt uit waarom zij onderdeel wil zijn van de 2K40 community en hoe belangrijk het is voor jongeren om een plek speciaal voor hen te hebben: “Juist door jongeren aan het woord te laten, die hetzelfde hebben meegemaakt, kunnen anderen zien van ‘hé het ligt niet aan mij, ik ben niet de enige’. En op die manier maak je het veel bespreekbaarder voor elkaar. En op die manier kun je ook anderen vinden die hetzelfde meemaken. Want praten tegen een volwassene kan vaak nog een hele grote stap zijn, want je hebt het gevoel ‘maar die begrijpen mij niet’. Door juist met elkaar te praten, kunnen we veel verder komen en weet je dat je er niet alleen voor staat.”

De makers van morgen

Jongeren worden via TikTok, Instagram en YouTube opgeroepen om mee te bouwen aan de community en hun ideeën te delen. De jongeren met de meest toffe ideeën krijgen hulp en middelen om hun idee uit te werken en het bereik te vergroten. Zo wordt 2K40 een community met toffe content, gemaakt door en voor jongeren, die inspireert om het beste uit jezelf, elkaar en het leven te halen.

Het tij keren is hard nodig

Twintig gezondheidsfondsen maken de Gezonde Generatie én de community 2K40 mogelijk, omdat een gezonder leven en een gezondere omgeving voor kinderen en jongeren hard nodig zijn. Als de huidige trend zich voortzet, is volgens het RIVM namelijk meer dan de helft van de Nederlanders chronisch ziek in 2040. Dat tij willen de gezondheidsfondsen keren, samen met alle jongeren en uiteindelijk heel Nederland.

Jongeren aan het roer

Mark Monsma, directeur van het programma Gezonde Generatie: ‘Deze generatie jongeren staat heel bewust in het leven. Jongeren willen een gezonde en gelukkige wereld. Wij steunen dat. De huidige jongeren zijn creatief en impactvol in het agenderen van issues. Het idee voor de community ‘2K40’ kwam dan ook bij de jongeren zelf vandaan. Met 2K40 geven we jongeren niet alleen het podium, maar zetten we ze ook aan het roer. En wij staan met twintig gezondheidsfondsen en een groeiend aantal partners achter hen en steunen ze. Samen gaan we op weg naar de gezondste generatie in 2040 en zorgen we ervoor dat mensen in Nederland langer gezond kunnen leven.’

De ouders van de toekomst

De jongeren van nu, zijn de ouders van de toekomst: wanneer zij zelf de voordelen ervaren van een gezonde leefstijl en de juiste kennis en vaardigheden bezitten, dan gaan ze de behoefte aan een gezonder leven ook uiten. Zo veranderen we samen met overheden en bedrijfsleven in de goede richting en draagt iedereen uiteindelijk bij aan een gezonder Nederland. Vandaag zetten deze jongeren via 2K40 de eerste stap.

Ideeën delen via Instagram, TikTok en YouTube met #2K40

Ideeën kunnen worden gedeeld via Instagram, TikTok en YouTube, met hashtag #2K40. Ideeën die voor 5 november 2020 worden ingestuurd, worden door de jury bekeken en maken kans om met hulp en middelen ook echt tot leven te komen op 2K40. De jongeren met de beste ideeën worden zo ‘de makers van de toekomst’ binnen de community 2K40. De jury bestaat uit jongeren, bekende makers en de gezondheidsfondsen. Meer informatie en spelregels zijn te vinden op https://2k40.nl/.

Bron: Longfonds