Rode Kruis Hulplijn helpt mensen in thuisquarantaine

Het aantal coronabesmettingen in Nederland is de afgelopen weken flink gestegen en daarom zitten veel mensen momenteel in thuisquarantaine. Sommigen van hen zijn daadwerkelijk ziek, anderen zonderen zich uit voorzorg af omdat ze met een besmet persoon in aanraking zijn geweest. Of je nu ziek bent of niet: afgesloten zijn van de buitenwereld kan behoorlijk ingrijpend zijn. Daarom staan we klaar om mensen in thuisquarantaine te helpen via de Rode Kruis Hulplijn.

Luisterend oor

Zorgen over een besmetting met COVID-19, je baan of de toekomst: deze periode kan behoorlijk stressvol zijn. Sinds de opening van de Rode Kruis Hulplijn in maart zijn er al meer dan 24.000 telefoontjes binnengekomen. De Rode Kruis Hulplijn klaar voor mensen die een luisterend oor nodig hebben. Ze helpen in het Nederlands of in verschillende andere talen.

Praktische tips

Een thuisquarantaine kan tot een hoop praktische problemen leiden: hoe kom je aan je boodschappen en wie kan je medicijnen ophalen? De Rode Kruis Hulplijn denkt mee met mensen die niemand in hun omgeving hebben om te helpen.

Om een quarantaine goed door te komen, zijn er een aantal dingen die je zelf alvast kunt doen. Zo is het belangrijk om extra goed te zorgen voor je lichamelijke en mentale gezondheid. Lees hier de tips van het Rode Kruis voor thuisquarantaine.

Contact met de Rode Kruis Hulplijn

Heb je advies of een luisterend oor nodig tijdens je thuisquarantaine? De Rode Kruis Hulplijn is telefonisch bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 17.00 uur via 070-4455-888.

Anderstaligen kunnen een (voice-)bericht sturen naar de WhatsApp-Hulplijn. Zij worden dan teruggebeld door een vrijwilliger in hun eigen taal. Deze dienst is momenteel beschikbaar in het Marokkaans-Arabisch, Tamazight (Berbers), Turks, Chinees (Kantonees en Mandarijn) en Portugees.

Bron: Rode Kruis