‘Skip de AH kip’ klinkt nu op de radio

Wakker Dier roept alle Nederlands in een radiospot op om geen AH kip meer te kopen. Deze kip leeft namelijk in een overvolle stal, met zestien kippen per vierkante meter. “Met deze kip wil Albert Heijn klanten weglokken bij andere supermarkten. Het is onethisch om de kip te laten opdraaien voor deze concurrentiestrijd”, aldus Anne Hilhorst van Wakker Dier.

Rotleven

De keurmerkloze AH kip gaat bij Albert Heijn het meest langs de kassa. De kippen leven in volle stallen met zestien kippen per vierkante meter en zien geen daglicht. Ze hebben daardoor een rotleven, raken gestrest, lopen over elkaar heen en verwonden elkaar.

Laagste eisen

De meeste kipproducten in supermarkten hebben nog geen dierenwelzijnskeurmerk. Voor deze keurmerkloze kip hanteert iedere supermarkt zijn eigen welzijnseisen. Veel merken en bedrijven geven hun kip meer ruimte dan de AH kip krijgt bij Albert Heijn. Van alle supermarkten, doet Albert Heijn de keurmerkloze kip ook nog eens het vaakst in de aanbieding. Hierdoor stimuleren zij de verkoop van ‘de slechtste kip’.

Minimaal één Beter Leven-ster

Wakker Dier wil dat alle kipproducten in supermarkten ten minste voldoen aan de welzijnscriteria van het één ster Beter Leven keurmerk van de Dierenbescherming. De kippen zijn dan van een gezonder ras, leven langer, krijgen meer ruimte en een overdekte uitloop. De pijlen van Wakker Dier zijn momenteel op Albert Heijn gericht, omdat deze supermarkt de laagste eisen stelt en dit leed het vaakst in de aanbieding gooit.

Bron: Wakker Dier

ABONNEER JE OP DE NIEUWSBRIEF

Blijf op de hoogte van het nieuws en informatie over het werk van goede doelen.