Stagnatie vega-aanbiedingen en meer vleesstunts

Na jaren van groei, is het aantal vega-aanbiedingen bij supermarkten sinds 2021 gestagneerd. Dit blijkt uit de foldermonitor van Wakker Dier. Het aantal vleesaanbiedingen is het afgelopen jaar na een eerdere daling juist met negen procent gestegen. “Bijna iedereen is het erover eens dat we minder vlees moeten eten. Maar zolang supermarkten vlees blijven pushen, maken ze het consumenten wel heel moeilijk,” zegt Collin Molenaar van Wakker Dier.

Aandeel vega

Bij Albert Heijn, Lidl en DekaMarkt was het aandeel vega-aanbiedingen het hoogst, met respectievelijk 33, 28 en 27 procent. Bij hekkensluiter Aldi was slechts 12 procent van de aanbiedingen een vega-aanbieding. Lidl is momenteel de enige supermarkt met een concrete doelstelling om de folder plantaardiger te maken. In 2025 is daar ten minste 50 procent van de aanbiedingen plantaardig.

Onderlinge verschillen

Ook de ontwikkeling in vleesaanbiedingen verschilt sterk per supermarkt. Coop, Lidl en DekaMarkt deden minder vlees in de aanbieding dan in dezelfde periode van het voorgaande jaar. Bij Jumbo, Hoogvliet, Picnic en Plus steeg het aantal vleesstunts juist.

Eiwittransitie

Als grootste vleesverkoper spelen supermarkten een sleutelrol in de eiwittransitie. Ook hebben zij via het Centraal Bureau Levensmiddelen beloofd toe te werken naar een verhouding van zestig procent plantaardige en veertig procent dierlijke eiwitten. Aanbiedingen zijn hiervoor een belangrijk middel, dat supermarkten momenteel vooral gebruiken om te sturen op meer vlees.

Foldermonitor

Wakker Dier houdt sinds 2015 het aantal aanbiedingen voor vlees en vleesvervangers bij van twaalf supermarktconcerns. Op dit moment zijn dat Albert Heijn, Aldi, Coop, DekaMarkt, Dirk, Hoogvliet, Jumbo, Lidl, Picnic, Plus, Spar en Vomar.

Bron: Wakker Dier

ABONNEER JE OP DE NIEUWSBRIEF

Blijf op de hoogte van het nieuws en informatie over het werk van goede doelen.