Stichting ALS Nederland introduceert Instagramfilter-game ‘Eyes Bucket Challenge’

Als gevolg van de coronacrisis zijn talloze fondsenwervende acties en sportieve evenementen ten behoeve van de dodelijke spierziekte ALS weggevallen. De impact hiervan is groot; de inkomsten zijn drastisch afgenomen. Nieuwe initiatieven zijn nodig om het broodnodige wetenschappelijke onderzoek naar ALS te kunnen financieren. Daarom introduceert Stichting ALS Nederland een Instagramfilter-game. Een geheel nieuwe manier om opnieuw aandacht te vragen voor ALS en het belang van onderzoek naar de ziekte.

De ‘Ice Bucket Challenge’ domineerde in 2014 het internet. Wie de uitdaging accepteerde, moest een emmer ijswater over zijn of haar hoofd gieten en/of een donatie doen ten behoeve van onderzoek naar ALS. Anno 2020 wordt de strijd tegen ALS echter nog steeds gevoerd. Daarom introduceert Stichting ALS Nederland, precies zes jaar na de Ice Bucket Challenge, een Instagramfilter-game: de ‘Eyes Bucket Challenge’.

Creatieve opvolger van Ice Bucket Challenge

De Eyes Bucket Challenge is een augmented reality spel dat via Instagram gespeeld wordt. Doel van het spel is om zoveel mogelijk emmers water over een geanimeerde versie van jezelf te kieperen door met je ogen te knipperen. Spelers worden na afloop aangespoord om hun highscore te delen en anderen uit te dagen ook de challenge te spelen.

ALS-patiënten noodgedwongen sterspelers

‘Voor zover wij weten, zijn wij het eerste goede doel dat mensen via een filter op social media oproept in actie te komen. Een unieke manier waarmee we opnieuw aandacht vragen voor ALS’, aldus Gorrit Jan Blonk, directeur-bestuurder van Stichting ALS Nederland. ‘Veel ALS-patiënten zijn overigens noodgedwongen goed in de Eyes Bucket Challenge. Als gevolg van hun ziekte vallen spraakvermogen en spierkracht uit, waardoor communiceren via een oogbestuurde computer hun dagelijkse werkelijkheid is.’

De Eyes Bucket Challenge is te vinden via de zoekfunctie van Instagram Stories filters en onder het filtertab op het Instagramaccount van Stichting ALS Nederland (@stichtingalsnederland). Meer informatie via www.als.nl/eyesbucketchallenge.

Bron: ALS Nederland