#StickToTheFacts: Fake news tegengaan door kwaliteitsjournalistiek te promoten
De kwaliteitsjournalistiek staat voor een grote opgave in deze tijd waarin nepnieuws en desinformatie zich aan alle kanten opdringt. Daarom lanceert Free Press Unlimited de #StickToTheFacts campagne waarin het belang van de feiten en het zoeken naar betrouwbare informatie wordt belicht. Journalisten zijn hierin de leidraad. Zij zorgen ervoor dat nieuws waarheidsgetrouw, eerlijk en onafhankelijk is.
Free Press Unlimited gelooft dat iedereen toegang moet hebben tot onafhankelijke, betrouwbare informatie. Zij stimuleren wereldwijd kwalitatieve onderzoeksjournalistiek om zo de toegang tot betrouwbare informatie te vergroten, en tegenwicht te bieden aan nepnieuws en misinformatie. De #StickToTheFacts campagne dient precies dat doel: de strijd tegen nepnieuws aan te gaan door de onafhankelijke kwaliteitsjournalistiek, en daarmee de feiten, te promoten. In de campagne worden tips, verhalen en interviews rondom het thema des- en misinformatie gedeeld op social media via stick to the facts post its.
De Post-it Wall
Het Free Press Unlimited team is veel fake news en desinformatie tegengekomen. Daarom delen zij graag hun ervaringen en tips gedurende de campagne. Op de online Post-it Wall vind je hun #StickToTheFacts tips.
"Het is niet altijd overduidelijk of iets fake news is. Soms is het niet geheel onwaar, maar is het een misinterpretatie, manipulatief of misleidend omdat bepaalde dingen worden weggelaten of strategisch ingezet. Om dit te kunnen herkennen is het goed om verschillende nieuwsbronnen te gebruiken." Jos Bartman, Research Coordinator bij ons project A Safer World For The Truth.

De complete Post-it Wall vind je op de campagne pagina van Free Press Unlimited.
Je kunt desinformatie niet weg ‘fact checken’. Wat kun je wel doen?
Feitelijk nieuws dreigt soms te verzuipen in de hoeveelheid nepnieuws die rondgaat. Hoe wapenen we ons hiertegen? Evelien Wijkstra van Free Press Unlimiteed deelt haar visie op de aanpak van fake news en desinformatie. “We moeten blijven benadrukken: er is kwaliteitsinformatie, we hebben gedeelde feiten en een gedeelde realiteit.” Lees het interview hier.
Bron: Free Press Unlimited