Foodwatch heeft de genomineerden voor het Gouden Windei bekend gemaakt. De prijs voor het meest misleidende voedselproduct van het jaar. Albert Heijn, Liga, Knorr, Danerolles, Hertog IJs, Nescafé en Milka zijn de zeven kanshebbers.
Vanaf 25 november kan iedereen stemmen voor het meest misleidende voedingsmiddel van 2024. Het product dat de meeste stemmen krijgt, wint medio december het Gouden Windei: de prijs die geen enkele voedselfabrikant wil. Met de verkiezing vraagt Foodwatch aandacht voor misleidende verpakkingen en etiketten die voedselfabrikanten structureel gebruiken om hun producten te verkopen. Dit jaar staat de verkiezing in het teken van krimpflatie en beknibbelflatie.
Stem nú op het Gouden Windei 2024
Een Gouden Windei-nominatie is vaak een aanleiding voor producenten om hun product of verpakking aan te passen, maar het grote probleem blijft. Het wordt de industrie te makkelijk gemaakt om consumenten te misleiden en gaat daarbij continu over de grens van het toelaatbare. Krimpflatie en beknibbelflatie zijn misleidende trucs die worden gebruikt door fabrikanten om dezelfde of een hogere prijs te vragen voor minder inhoud en/of een slechtere kwaliteit. Consumenten krijgen, zonder het te merken, minder product of een slechter product. Beide trucs zijn zeer lastig om te ontdekken, want vaak zijn oude verpakkingen en kassabonnetjes al weggegooid. Oude prijzen en ingrediëntenlijsten zijn hierdoor lastig te achterhalen.
Door dit soort gevoelsmatige misleiding aan de kaak te stellen, wil Foodwatch eerlijkheid in de supermarkt bevorderen en fabrikanten aansporen om transparanter te zijn.