De jaarlijkse kinderpostzegelactie is begonnen. Een extra bijzondere editie tijdens het 100-jarig bestaan van Kinderpostzegels. Op de St. Josephschool in Leiden onthulde Hare Koninklijke Hoogheid Prinses Margriet de zegel waarmee 130.000 kinderen deze week in het hele land langs de deuren gaan. Dit jubileumjaar komt Kinderpostzegels met een hele speciale interactieve zegel: via een QR-code kan een persoonlijke videoboodschap worden opgenomen en verstuurd. De opbrengst van de kinderpostzegelactie ondersteunt verschillende projecten die de veerkracht van kinderen versterken en hen hulp bieden, zoals een veilige plek, een maatje of schoolspullen. De kinderpostzegelactie loopt tot en met 2 oktober 2024.
Op de St. Josephschool in Leiden, de stad waar Kinderpostzegels gevestigd is, presenteerde kinderidool Klaas van Kruistum de feestelijke bijeenkomst waar K.H. Prinses Margriet de nieuwe kinderpostzegel onthulde én de eerste bestelling plaatste. De kinderen van groep 7 stelden de Prinses vragen en zongen haar toe met het lied 'Superkracht', dat samen met popgroep NXT van Kinderen voor Kinderen en Armin van Buuren gemaakt is ter ere van het 100-jarig bestaan van Kinderpostzegels.
Eerste postzegel met een persoonlijke boodschap
Speciaal voor het 100-jarig bestaan is de eerste kinderpostzegel met een persoonlijke boodschap ontworpen, die door PostNL wordt uitgegeven. Met behulp van een QR-code kan de verzender een persoonlijke videoboodschap opnemen voor de ontvanger, wat post ontvangen natuurlijk extra leuk maakt. Op de zegel staat een trampoline afgebeeld. Deze staat symbool voor het vangnet en de springplank die veel kinderen in moeilijke situaties missen. Naast de kinderpostzegels zijn er aan de deur en online ook producten als een shopper, een pleisterblikje en diverse kaarten die zijn ontworpen door kaartenpartner Hallmark verkrijgbaar. Een eenmalige donatie doen is eveneens mogelijk.
Steun voor kinderen hard nodig
De steun voor Kinderpostzegels is belangrijker dan ooit: ruim 230.000 kinderen in Nederland leven op dit moment in armoede, en 1 op de 4 kinderen heeft te maken met een ouder die worstelt met verslaving of psychische problemen. Daarnaast ontvangt 1 op de 8 kinderen jeugdhulp. Voor deze kinderen is het van groot belang om de nodige steun te krijgen en vaardigheden te leren die hen helpen om moeilijke omstandigheden te doorstaan.
Sofie Vriends, directeur Kinderpostzegels, benadrukt: "Al 100 jaar zetten we ons, samen met kinderen, in voor kinderen die het moeilijk hebben. Kinderen die de noodzakelijke steun en stabiliteit missen om veerkrachtig te zijn en mee te kunnen doen met hun leeftijdsgenoten. Gebrek aan een stevig vangnet heeft aanzienlijke gevolgen voor hun ontwikkeling. Met de opbrengst van de kinderpostzegelactie bieden we directe hulp, zoals schoolbenodigdheden, een veilige plek of juist liefdevolle aandacht in de vorm van een maatje. Ook ondersteunen we programma's die hen helpen om weerbaarder te worden en hun mogelijkheden te vergroten. Dankzij de inzet van hun leeftijdgenoten kunnen wij ervoor zorgen dat honderdduizenden kinderen de kans krijgen om zich op een gezonde manier te ontwikkelen.''
Herna Verhagen, CEO PostNL: "Een eeuw lang werken we samen met Kinderpostzegels om kinderen te helpen die dit zo hard nodig hebben, daar ben ik ongelooflijk trots op. Elk jaar doen we ons best om een bijzondere kinderpostzegel te maken en dit jubileumjaar is extra speciaal. Voor het eerst kun je met een postzegel een persoonlijke videoboodschap opnemen. Met deze kinderpostzegels breng je je post tot leven én draag je bij aan gelijke kansen voor kinderen."
Bron: Kinderpostzegels