Campagne ‘Samen druk verlagen’

Campagne ‘Samen druk verlagen’

Veel jongeren hebben last van prestatiedruk. Dit heeft een negatief effect op hun mentale gezondheid. Volwassen Nederlanders (18+) zijn zich bewust van dit maatschappelijke probleem en geven aan dat er een gezamenlijke verantwoordelijkheid is om de druk op jongeren te verlagen. Ze zijn zich echter minder bewust van het probleem in hun eigen directe omgeving. Dit blijkt uit peiling van de Gezonde Generatie, uitgevoerd door MarketResponse onder 1500 Nederlanders. Om mensen bewust te maken van de belangrijke rol die ze zelf kunnen spelen in hun directe omgeving, is de Gezonde Generatie op 8 januari de campagne ‘Samen druk verlagen’ gestart. MIND en De Hersenstichting zijn de initiatiefnemers van de campagne.

Ervaren hoge druk wordt in eigen omgeving nog weinig opgemerkt

De hoge druk bij jongeren wordt vooral veroorzaakt door een gevoel van te veel ‘moeten’, geven volwassen respondenten aan. Ook de prestatiecultuur in de samenleving wordt aangewezen als boosdoener. De druk op jongeren wordt door 72% van de respondenten als (zeer) hoog beoordeeld, waarbij 66% deze druk als (zeer) ongezond bestempelt. Opmerkelijk is dat slechts 37% van de respondenten deze hoge druk in hun eigen sociale omgeving ervaart. Daarnaast vinden de respondenten het moeilijk te benoemen wat zij zelf zouden kunnen bijdragen. Kortom, men is zich bewust van het maatschappelijke probleem en de urgentie, maar men ziet niet wat ze zelf kunnen doen in hun omgeving om bij te dragen aan de oplossing. Hier willen we verandering in brengen.

Iedereen kan iets betekenen

“Het start met bewustwording: ook jongeren in jouw eigen sociale omgeving ervaren een hoge prestatiedruk. Je kunt ze daar vaker bij helpen dan je denkt. Praat erover en denk eens na over welke rol je kan spelen om de prestatiedruk te verlagen, bijvoorbeeld door je eigen verwachtingen te temperen en geluk centraal te stellen in plaats van prestaties. Daarin kun je als volwassene een voorbeeld zijn, hoe moeilijk dat ook is. Coaches, leerkrachten, ouders, iedereen in de omgeving van jongeren kan iets betekenen.” aldus directeur Gezonde Generatie Mark Monsma. De campagne loopt van 8 t/m 28 januari en is te zien op tv, digitale advertentieschermen en sociale media. Lees verder op de speciale campagne-site wat we samen kunnen doen om de druk op jongeren te verlagen.

Over de initiatiefnemers

De 22 samenwerkende gezondheidsfondsen werken toe naar een Gezonde Generatie in 2040. Mentale gezondheid is daar een essentieel onderdeel van. Gezien de uitdagingen die er nog zijn, is de campagne ‘Samen druk verlagen’ gestart met MIND en de Hersenstichting als initiatiefnemers.

Bron: MIND

ABONNEER JE OP DE NIEUWSBRIEF

Blijf op de hoogte van het nieuws en informatie over het werk van goede doelen.